۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » سیره ی امام مجتبی علیه السلام
  • شناسه : 306
  • 10 سپتامبر 2010 - 18:38
  • ارسال توسط :
محبت امام حسن(ع)به کسانی که ایشان را سرزنش کردند

محبت امام حسن(ع)به کسانی که ایشان را سرزنش کردند

سيد مرتضي (ره) در کتاب تنزيه الانبياء از عباس بن هشام از پدرش از ابي‏مخنف، از ابي‏الکنود عبدالرحمن عبيدة نقل مي‏کند که گفت: وقتي امام حسن (ع) با معاويه صلح کرد، شيعيان براي ملاقات آنحضرت مي‏آمدند و اظهار تأسف و حسرت مي‏نمودند بخاطر ترک جنگ با معاويه، در حاليکه دو سال بعد از آن به […]

سيد مرتضي (ره) در کتاب تنزيه الانبياء از عباس بن هشام از پدرش از ابي‏مخنف، از ابي‏الکنود عبدالرحمن عبيدة نقل مي‏کند که گفت: وقتي امام حسن (ع) با معاويه صلح کرد، شيعيان براي ملاقات آنحضرت مي‏آمدند و اظهار تأسف و حسرت مي‏نمودند بخاطر ترک جنگ با معاويه، در حاليکه دو سال بعد از آن به سوي معاويه خارج مي‏شدند و بيعت مي‏نمودند، پس سليمان بن صرد خزاعي به امام عرض کرد: هنوز من از بيعت شما با معاويه در تعجب هستم با اينکه همراه تو چهل هزار جنگاور از اهل کوفه بودند، همه آنها از تو عطايا دريافت مي‏کردند. آنها جلوي درب خانه‏هايشان بودند (آماده انجام دستورات بودند) و فرزندانشان نيز همانند خودشان با آنها بودند و همچنين پيروان آنها جداي از شيعيان تو که در بصره و حجاز بودند، اما تو در قرارداد به کسي اعتماد نکردي و از عطيه حظي نبردي، هرگاه مي‏خواستي کاري را بکني، بايد مي‏کردي و آن اين بود که از مردم مشرق و مغرب عليه معاويه شاهد مي‏گرفتي و نوشته‏اي بر معاويه مي‏نوشتي که پس از او امر خلافت از آن تو باشد که در اين صورت کار براي ما آسانتر مي‏شد. اما چيزي بين خودت و معاويه قرار دادي که پس از آن، معاويه به آن وفا نکرد، معاويه نمي‏توانست در مقامي قرار بگيرد که به بزرگان و شاهدان بگويد: من شروطي را شرط کردم و مواردي را قرار گذاشتم بخاطر اينکه آتش جنگ را خاموش کنم و فتنه را بخوابانم. خداوند براي ما گفتار و محبت را يکي جمع نموده قرار داد معاويه زير پاهاي من است و تو عامل اين قرار داد هستي و قصد و هدف ما اين است که آنچه که بين تو و معاويه منعقد شده ناديده گرفته شود. الان از آن قرار داد برگرد زيرا که جنگ خدعه و نيرنگ است و اجازه بده وارد کوفه شده و عمال معاويه را از آن خارج کنيم و آنها را از قدرت خلع يد نموده و از کار کنار بگذاريم زيرا که خداوند خائنين را دوست نمي‏دارد، بقيه ياران حضرت نيز سخناني به اين مضمون گفتند که سليمان گفته بود.
امام حسن (ع) فرمود: شما، شيعيان ما و دوستان ما هستيد هرگاه در امور دنيا سختي داشته باشيد انجام مي‏دهيم و براي تسلط به آن کار شتابان و زحمت خواهم کشيد. معاويه از من قوي‏تر و شجاع‏تر نيست و از من بالاتر نيست و در تصميمات از من جدي‏تر نمي‏باشد اما من چيز ديگري مي‏بينم که شما نمي‏بينيد .

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.