او امام است و اين امامت مبتني بر نصوصي است که ذکر و گردآوري همه آنها کتابي جداگانه را ميطلبد. آنچه با رعايت اختصار درباره دلايل امامت او ميتوان گفت عبارتند از: – متن سخن پيامبر که فرمود الحسن و الحسين امامان قاما او قعدا [۱] . – متن وصايت علي عليهالسلام درباره او – […]
او امام است و اين امامت مبتني بر نصوصي است که ذکر و گردآوري همه آنها کتابي جداگانه را ميطلبد. آنچه با رعايت اختصار درباره دلايل امامت او ميتوان گفت عبارتند از:
– متن سخن پيامبر که فرمود الحسن و الحسين امامان قاما او قعدا [۱] .
– متن وصايت علي عليهالسلام درباره او
– دعوي خود که فردي صادق و مصدق است و گفت پدرم خلافت را به من سپرد [۲] .
– سخن ابنعباس که حبرالامه و از صحابه راستين رسول صلي الله عليه و آله است که او را وصي علي معرفي کرد.
– عهدنامه رسول اله که علي از آن ياد کرده است و الله لقد عهد الينا رسول اله صلي الله عليه و آله ان هذا الامر يملکه اثني عشر اماما من ولد علي و فاطمه الامامنا الا مسموم او مقتول [۳] .
– اعلام رأي مهاجر و انصار حاضر در کوفه که به خلافت و امامت او شهادت دادهاند
– اتفاق علما و اجتهاد همگان از فريقين
– قبول معاويه اصل خلافت و حقانيت حسن را در تدوين صلحنامه
– حديث نقل شده از پيامبر صلي الله عليه و آله توسط عبداله بن جعفر طيار در بحث او با معاويه که گفت از پيامبر شنيدم که فرمود:
انا اولي بالمومنين من انفهسم، ثم اخي علي ابن ابيطالب اولي بالمومنين من انفسهم فاذاستشهد علي عليهالسلام، فالحسن بن علي اولي بالمومنين من انفسهم، ثم اخيه الحسين… تا دوازده امام را شمرد. عبداله بن عباس، عمرو بن ابيسلمه و اسامه بن زيد که حاضر بودند شهادت دادند [۴] .
و بالاخره مردم به اتکاي همين اسناد و دعوات به حسن عليهالسلام رأي دادند و سرخورده بودن از فريب عمروعاص در واقعه حکميت و ننگ داشتن زندگي در زير بار فرمان معاويه هم بر اين مسأله دامن زده بود [۵] و اسناد ديگري هم در اين زمينه وجود دارد [۶] .
پی نوشت ها
[۱] کشف الغمه اربلي ج ۲ ص ۱۵۹٫
[۲] فتوج ابن اعثم ج ۴ ص ۱۵۱٫
[۳] بحار ج ۴۶ – ص ۱۳۸٫
[۴] خصال صدوق ص ۴۷۷٫
[۵] مروج الذهب ج ۲ ص ۴۳۲٫
[۶] الاتصاف في النص علي الائمة الانثي عشر – سيد هاشم بحراني.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.
طراحی سایت : راستچین