مرّ عليهالسلام في يوم فطر بقوم يعلبون و يضحکون، فوقف علي رؤسهم فقال، ان الله جعل شهر رمضان مضمارا لخلقه، فيستبقون فيه بطاعته الي مرضاته فسبق قوم فقازوا، و قصر اخرون فخابوا فالعجب کل العجب من ضاحک لاعب في اليوم الذي يثاب فيه المحسنون و يخسر فيه المبطلون و ايم الله لو کشف الغظاء لعلموا […]
مرّ عليهالسلام في يوم فطر بقوم يعلبون و يضحکون، فوقف علي رؤسهم فقال، ان الله جعل شهر رمضان مضمارا لخلقه، فيستبقون فيه بطاعته الي مرضاته فسبق قوم فقازوا، و قصر اخرون فخابوا فالعجب کل العجب من ضاحک لاعب في اليوم الذي يثاب فيه المحسنون و يخسر فيه المبطلون و ايم الله لو کشف الغظاء لعلموا ان المحسن مشغول باحسانه و المسي مشغول باسائته، ثم مضي (ع) [۱] يعني، امام مجتبي (ع) در روز عيد فطري، مرورش به گروهي افتاد که به بازيهاي بيهوده و خندههاي بيجا اشتغال داشتند، بالاي سر آنان ايستاد فرمود: خداي تعالي ماه رمضان را ميدان مسابقه خلق خود قرار داده است تا در آن بسوي طاعت او سبقت گيرند و رضايتش را بجويند، آن گروهي که پيشي گرفتند کامياب شدند و گروهي که کوتاهي کردند نوميد و زيان کار شدند. بسيار جاي تعجب است از کساني که مشغول بازي و خندههاي بيجايند، در روزي که نيکوکاران پاداش ميگيرند و بيهودگان در آن روز زيان و خسران برند. بخدا قسم اگر پرده برداشته شود هر آئينه خواهند دانست که نيکوار بپاداش خود رسيده، و بدکاران به کيفر اعمال خود گرفتارند؛ آنگاه آن حضرت از کنار آنان گذر کرد.
امام مجتبي عليهالسلام در اين حديث شريف دو حقيقت را بيان فرمود، يکي حسن استفاده از فرصتها و شب و روزهاي مبارک، مانند روز عيد فطر و ساير اوقات برکتدار که بايد براي جلب رحمت و مغفرت الهي و کسب معنويت کوشيد و از اين گونه فرصت و موقعيتها کمال استفاده را کرد و فرصت را بيهوده و بازيگري از دست نداد.
اصل و حقيقتي ديگر در بيان آن حضرت مسئله جزاء عمل و پاداش و کيفر اعمال خير و شر در عالم بعد از مرگ است که فرمود، اگر پرده برداشته شود، خواهيد ديد نيکوکاران و تبهکاران بعد از مرگ با پاداش و کيفر اعمال نيک و بدشان در لذت و رنج بسر ميبرند. که در توضيح بيان آن بزرگوار از نظر استفاده از فرصتها و از نظر آثار نيک و بد اعمال، رواياتي را متذکر ميشويم. ميفرمايد: انتهزوا فرص الخير فانها تمر مر السحاب. [۲] يعني، غنيمت بداريد فرصتهاي خير را که فرصت مانند ابرها زودگذر است.
ميفرمايد: بادر الفرصة قبل ان تکون غصة، و من ناهز الفرصة امن الغصة. [۳] يعني، شتاب کن در استفاده از فرصت، قبل از آن که به غصه افتي فرمود: ايها الناس الان الآن من قبل الندم… و من قبل ان تقول حين تري العذاب لو ان لي کرة فاکون من. [۴] المحسنين[۵] يعني، اي مردم هم اکنون (به عمل بپردازيد) پيش از پشيماني و قبل از آنکه عذاب را ببينيد و بگوئي، «اي کاش يک بار ديگر به دنيا برگردم و از نيکوکاران باشم»، در ارتباط با جزاء و کيفر اعمال نيک و بد ميفرمايد: و لله ما في السموات و ما في الارض ليجزي الذين اساؤا بما عملوا و يجزي الذين احسنوا بالحسني. [۶] يعني، خداي تعالي ميفرمايد آنچه در آسمانها و زمين است ملک خداست که تبهکاران را به کيفر ميرساند و نيکوکاران را پاداش نيکو عطا ميکند.
ميفرمايد: کل امرء يلقي ما عمل و يجزي بما صنع. [۷] يعني، هر انساني عمل خود را ملاقات
ميکند و جزا داده ميشود به آنچه انجام داده است.
ميفرمايد: لهم ما يشاءون عند ربهم ذالک جزاء المحسنين. [۸] يعني، از براي مؤمنان و نيکوکاران در عالم آخرت آنچه بخواهند در نزد پروردگارشان وجود دارد، اين چنين، پاداش نيکوکاران است. ميفرمايد: ان المجرمين في ضلال و سعر يوم يسبحون في النار علي وجوههم ذو قوامس سقر. [۹] يعني، تحقيقا مجرمان و بدکاران (در دنيا) به گمراهي، (و در آخرت) در آتش دوزخند روزي که آنها را در آتش کشند و گويند اينک رنج جهنم را بچشيد.
فرمود: من ايقن و صدق بالمجازاة لم يؤثر غير الحسني. [۱۰] يعني، هر کس به مجازات عمل، يقين و تصديق داشته باشد جز به کار نيک برانگيخته نشود.
[۱] الرسول و الزاري: ۷۰۵٫
[۲] غرر، امام علي (ع).
[۳] غرر، امام علي (ع).
[۴] بحار، ج ۳۷۵:۷۷، امام علي.
[۵] بحار، ج ۳۷۵:۷۷، امام علي.
[۶] نجم: ۳۱٫
[۷] غرر، امام علي (ع).
[۸] زمر: ۳۴٫
[۹] قمر: ۴۸، ۴۷٫
[۱۰] غرر، امام علي (ع).
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.
طراحی سایت : راستچین