صلح امام حسن(ع) یکی از مهمترین فرازهای تاریخ تشیع است و از اینرو مورخان اسلامی از همان روزهای نخست واقعه به تهیه گزارشاتی تاریخی در این زمینه اقدام کردهاند که به پیروی از روش نگارش کتاب تاریخ در قرون اولیه به سبک روایی تهیه شده است. که امروزه جز نام آنها در کتب رجال […]
صلح امام حسن(ع) یکی از مهمترین فرازهای تاریخ تشیع است و از اینرو مورخان اسلامی از همان روزهای نخست واقعه به تهیه گزارشاتی تاریخی در این زمینه اقدام کردهاند که به پیروی از روش نگارش کتاب تاریخ در قرون اولیه به سبک روایی تهیه شده است. که امروزه جز نام آنها در کتب رجال و تراجم و فهرست کتابهای متاخرین شیعه، دستخوش فنا گشته است. برخی از این کتابهای نایاب که نام آنها در فهرستها آمده به قرار زیر است:
«صلح الحسن و معاویه»، تالیف احمد بنمحمد بنسعید بنعبدالرحمن سلبیعی همدانی متوفای۳۳۳ه.ق- «صلح الحسن(ع)»، تالیف عبدالرحمن بنکثیر هاشمی، از موالی بنیهاشم- «قیام الحسن علیه السلام»، تالیف ابراهیم بنمحمد بنسعید بنهلال بنعاصم بنسعد بنمسعود ثقفی متوفای۲۸۳ ه.ق- «قیام الحسن(ع)»، تالیف هشام بنمحمد بنسائب- اخبار الحسن(ع) و وفاته، تالیف هیثم بنعدی ثعلی، متوفای۲۰۷ ه.ق- «اخبار الحسن بنعلی(ع)»، تالیف ابیاسحاق ابراهیم بنمحمد اصفانی ثقفیکتاب «صلح الحسن(ع)» تالیف شیخ راضی آلیاسین از متقنترین کتابهای تاریخی در موضوع خود است، که در دوره معاصر نگارش یافته و متن عربی آن به سال ۱۳۷۲ ه.ق به زیور طبع آراسته شده است. مهمترین هدف امام حسن(ع) بر گرفتن نقاب از چهره طاغوتهای زمان بود و به برکت این تدبیر حضرت سیدالشهداء(ع) توانست آن انقلاب بزرگی را که روشنگر حقیقت و عبرتبخش خردمندان بود، بوجود آورد.
حضرت آیةالله خامنهای -مدظلهالعالی – که در دوران ستمشاهی از شاگردان مبرز حضرت امام -قدسسره – و از سرشناسترین و معتبرترین بنیانگذران مبارزات مسلمانان ایران بود با آغاز نهضت در سال ۱۳۴۲ ه.ش حرکت اصیل فرهنگی خویش را با تالیف و تصنیف و ترجمه و برپایی جلسات سخنرانی شروع نمود.
«طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»، «از ژرفای نماز»، «آینده در قلمرو اسلام»، «ادعانامه علیه تمدن غرب»، «صلح امام حسن(ع)» و تالیفاتی درخصوص زندگی مبارزاتی ائمه علیهم السلام و «نقش مسلمانان در آزادی هند» برخی از تالیفات و ترجمههای معظمله در این دوران است.
مقام عظمای ولایتبا بینش خاص خویش درصدد بود تا مردم مسلمان را با نوع مبارزات ائمه معصومین(ع) به مقتضیات زمان آشنا سازد، از اینرو جهاد صامتحسنی را پیش از قیام خونین حسینی فریضهای الهی میدانست. و برای افشای طاغوت زمان، گسترش بینش امام حسن(ع) در مقابل معاویه را امری ضروری تشخیص داده بود تا زمینههای قیام پیروزمندانه حسینی به وقوع پیوندد. چنان که خود میفرمایند:
اینک که با فراهم آمدن ترجمه این کتاب پر ارزش و نامی، جامعترین و مستدلترین کتاب در باره «صلح امام حسن» در اختیار فارسی زبانان قرار میگیرد، اینجانب یکی از آرزوهای دیرین خود را برآورده مییابم و جبهه سپاس و شکر بر آستان لطف و توفیق پروردگار میسایم.
پیش از اینکه به ترجمه این کتاب بپردازم، مدتها در فکر تهیه نوشتهایی در تحلیل مقایسه میان شرایط حسن(ع) و شرایط حسین(ع) آخرین گفتار کتاب مقایسه دو عصر از دوران امامت ائمه شیعه است که ویژگیهای هر یک مورد توجه قرار گرفته است:
«بسیاری از مردم معتقدند که روح مناعت هاشمی که همواره چون عقابی بلند پرواز، قلههای مرتفع را به زیر پردارد، با رفتار حسین(ع) متناسبتر است تا رفتار حسن(ع).
و این یک نگرش ابتدایی و سطحی و دور از عمق و دقت است.
حسن(ع) نیز در دیگر موقعیتها و صحنههای زندگیش همان هاشمی شکوهمند و بلند پروازی بود که در افتخارات، همپا و همطراز پدر و برادر خود محسوب میشد و این هر سه، نمونه کامل و مثال عالی مصلحان مسلکی تاریخ بودند. و آنگاه هر یک از ایشان جهادی و رسالتی و نقشی مخصوص خود داشت که از اعماق شرایط موجود و اوضاع و احوال او سرچشمه میگرفت و هر یک در جای خود چه از لحاظ شکل جهاد و چه از لحاظ شکوه و مجد و چه از لحاظ پیگیری حق از دست رفته مغصوب، عملی مبتکرانه و بیسابقه بود.
نوشیدن جام شهادت در موقعیت امام حسین(ع) و حفظ سرمایه زندگی به وسیله صلح در موقعیت امام حسن(ع)، به عنوان دو نقشه و دو وسیله برای جاودان داشتن مکتب و محکوم ساختن خصم، تنها راهحلهای منطقی و عاقلانهای بودند که با توجه به مشکلات هر یک از دو موقعیت، از انجام آنها گریزی نبود و جز آنها راه دیگری وجود نداشت، هر یک از این دو راه در ظرف خود، برترین وسیله تقرب به خدا و امتثال فرمان او بود هر چند که از لحاظ دنیوی چیزی جز حرومیتبه همراه نداشت، و باز هر یک پیروزی حتمی و قاطعی بود که در طی تاریخ جلوه خود را آشکار ساخت، گرچه در حین وقوع جز محرومیت و از دست دادن قدرت، مظهری نداشت.
این دو فداکاری: نثار کردن جان در ماجرای حسین و چشمپوشی از حکومت و قدرت در داستان حسن، آخرین نقطهای است که رهبران مسلکی در نقشها و رسالتهای انسانی و مجاهد تبار خود بدان رسیدهاند.
قدرت حاکم در دوره هر یک از این دو برادر، یگانه عاملی بود که شرایط خاصی از لحاظ دوستان و یاوران و شرایط خاصی از لحاظ دشمنان و معارضان برای وی ایجاد کرده بود که به شرایط آن دیگری شباهتی نمیداشت. و بدیهی است که دوگونگی شرایط، لازمه طبیعیاش دوگونگی شکل جهاد و در نتیجه، دوگونگی پایان و فرجام ماجرا بود.»
«حدسی که امام حسن(ع) در مورد فرجام کار خود با دشمن تاریخیاش معاویة بنابی سفیان بنحرب میزد و دورنمایی که از وضع آینده خود در صورت درگیری با معاویه، مشاهده میکرد، کاملا معقول و به واقع نزدیک بود. به گمان قوی دنباله این جنگ به بزرگترین فاجعه و قاطعترین ضربت نسبتبه اسلام کشیده میشد و بالاخره عواقب آن با نابودی آخرین فردی که دل در گرو طرز فکر اصیل اسلام و مکتب علوی داشت، خاتمه مییافت.»
«امام حسین(ع) از اشتباهات معاویه مانند هجوم به سرزمینهای امن و امان خدا; روش وی در برابر مواد صلحنامه، مسموم نمودن امام حسن; بیعت گرفتن برای پسرش یزید و اشتباهات بیشمار دیگر وی بهرهبرداری کرد و بدان وسیله در برابر افکار عمومی، بر قدرت و اصالت و انطباق نهضت ضد اموی خود با موازین اسلام، افزود.
بعلاوه از لعزشهای «جانشین معاویه» آن جوان مبتلابه شراب و بوزینه و انواع گناه و فجور، بهرهبرداری کرد و اینها همه عواملی بود که او را در به ثمر رسانیدن هدفش تایید و کمک میکرد.
وضع او از لحاظ دشمنانش و وضع او از لحاظ دوستان و یارانش در این جهت همانند بودند که او را در قیامش و به پایان رسانیدن رسالتش و پیروزی درخشانش و سربلندیش در پیشگاه خدا و در قضاوت تاریخ، کمک میکردند.
لیکن وضع امام حسن(ع) – همانطور که قبلا بیان کردیم – از لحاظ دوستان و یارانش آنچنان بود که راه شهادت را بر او بست و از لحاظ دشمنانش آنچنان بود که درگیری و جنگ با ایشان را – که به معنای نابودی مکتب اسلام بود – ممتنع ساخت.
و بدینجهت احساس کرد که لزوما میباید روش جهاد خود را دگرگونه سازد وصحنه جنگ را از راه صلح بیاراید.
مواد قابل انفجاری که امام حسن(ع) در قرارداد صلح کار گذارد – یعنی تعهدات معاویه – همه وسائل و ابزار دقیقی بودند که معاویه و اتباع و همفکران او را به وضع فجیعی محکوم و مفتضح میساختند.»
موضوع «صلح امام حسن(ع)» بودم و حتی پارهایی یادداشتهای لازم نیز گرد آورده بودم، ولی سپس امتیازات فراوان این کتاب مرا از فکر نخستین باز داشت و به ترجمه این اثر ارزشمند وادار کرد، مگر که جامعه فارسی زبان نیز چون من از مطالعه آن بهره گیرد»این کتاب در سال۱۳۴۹ ه.ق در کتابخانه ملی به ثبت رسیده است که در واقع اندیشه تالیف کتاب در باره «پرشکوهترین نرمش قهرمانانه تاریخ» به سالها و ماهها پیش از زمان ثبت آن میرسد.
ان کتاب که به روش تحلیل تاریخی صلح امام حسن(ع) را مود بررسی قرار داده، از منابع تاریخی و حدیثی فریقین استفاده کرده و عصر حسن، موقعیتسیاسی، انگیزههای صلح تحقیق و شرایط صلح امام حسن(ع) و قیام امام حسین(ع) را مقایسه نموده است.
منابع پژوهشی این اثر نزدیک به صد کتاب از آثار معتبر و ارزشمند است
……….
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.
طراحی سایت : راستچین